Szafki szkolne
Regulamin korzystania z szafek szkolnych w XXIV Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Skłodowskiej-Curie w Łodzi
I. Postanowienia ogólne
- Niniejszy Regulamin zwany w dalszej części „Regulaminem korzystania z szafek szkolnych” określa szczegółowe zasady oraz organizację użytkowania majątku ruchomego w postaci szafek szkolnych przez uczniów XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. M. Skłodowskiej – Curie w Łodzi.
- Ilekroć w dalszej części będzie mowa o „szkole” należy przez to rozumieć, że mowa jest o XXIV LO w Łodzi.
- Szafki szkolne są własnością XXIV Liceum Ogólnokształcącego im. M. Skłodowskiej – Curie w Łodzi.
- Dysponowaniem i rozliczaniem majątku ruchomego w postaci szafek szkolnych zajmuje się Dyrektor szkoły i Główna Księgowa.
- Szafki szkolne wpisane są do księgi inwentarzowej przechowywanej w szkole.
- Dyrekcja szkoły, nauczyciele oraz pracownicy niepedagogiczni mają prawo zwracać uwagę na wszelkie przejawy nieprawidłowości w zakresie: dysponowania i użytkowania szafkami szkolnymi.
- Dyrektor szkoły dla celów rozliczeniowych prowadzi ewidencję korzystania z szafek szkolnych. Ewidencja przechowywana jest u dyrektora szkoły oraz wychowawców klas.
- Szafki szkolne służą uczniom do przechowywania obuwia i ubrań oraz innych przedmiotów związanych z funkcjonowaniem ucznia w szkole.
- Za rzeczy pozostawione w szafce szkoła nie ponosi odpowiedzialności.
- Uczeń, który otrzymał szafkę szkolną zobowiązany jest do jej należytego użytkowania i poszanowania.
Uczniowie oraz Rodzice zobowiązani są znać i stosować postanowienia niniejszego Regulaminu.
II. Obowiązki szkoły
- Szkoła zapewnia konserwację i ewentualne naprawy szafek.
- Na każdej szafce znajduje się numer szafki, który przypisany jest do danego ucznia.
- Wychowawca klasy tworzy listę uczniów z przydzielonymi numerami szafek, numerem seryjnym klucza oraz datą odbioru i zdania klucza. Oryginał tej listy przekazuje Dyrektorowi szkoły. Kopia listy pozostaje w dokumentacji wychowawcy klasy.
- Szkoła zapewnia przydział jednej szafki dla jednego ucznia lub jednej szafki dla dwóch uczniów do chwili zapewnienia możliwości przydziału każdemu uczniowi osobnej szafki.
- Uczeń nabywa prawo do korzystania z przydzielonej szafki jedynie w czasie nauki w szkole.
- Każda szafka posiada dwa klucze. Jeden do użytku ucznia i drugi zapasowy, który pozostaje w szkole i nie podlega wydawaniu. Dostęp do klucza zapasowego ma tylko Dyrektor szkoły.
- Szkoła zastrzega sobie prawo do otwierania szafek bez informowania ucznia w przypadku:
- jej konserwacji (naprawy);
- podejrzenia o przechowywanie w szafce przedmiotów niezgodnych z przeznaczeniem i/lub uchodzących za niebezpieczne, a w szczególności podejrzenia o posiadanie przez ucznia substancji odurzających, narkotyków, alkoholu lub innych materiałów niezgodnych z prawem. Dyrektor ma prawo do komisyjnego otwarcia szafki. Z przebiegu kontroli sporządzony jest protokół;
- przeszukania przez policję lub inne organy do tego uprawnione. Z przeszukania sporządzony jest protokół
- Zapewnia wymianę zamka na koszt szkoły, w przypadku stwierdzenia dwóch jednakowych numerów zamka.
III. Obowiązki użytkowników szafek
- Każdy uczeń jest zobowiązany do zapoznania się z treścią Regulaminu i przestrzegania jego postanowień.
- Uczeń zabezpiecza swoje mienie poprzez: prawidłowe zamykanie szafki, niepozostawianie klucza w zamku oraz nieudostępniania go innym osobom.
- Użytkownik szafki ponosi odpowiedzialność za jej zawartość.
- Uczeń, który otrzymał szafkę szkolną, powinien zadbać o jej należyte użytkowanie i poszanowanie.
- Zabrania się dokonywania wewnątrz i na zewnątrz szafki napisów, rysunków, przyklejania plakatów, zdjęć (w tym o treściach niezgodnych z przepisami prawa) oraz innych działań mających skutek trwały.
- Zabrania się przechowywania w szafkach szklanych przedmiotów typu butelki, słoiki. Wszystkie butelki z napojami muszą być szczelnie zakręcone.
- Zabrania się instalowania w szafkach urządzeń zasilanych prądem elektrycznym, również tych na baterie (np. lampek choinkowych, lampek typu LED itp.) oraz innych urządzeń, które mogą spowodować zapalenie znajdujących się w szafce przedmiotów.
- W szafkach nie należy przechowywać brudnej odzieży (np. przepoconych strojów gimnastycznych) oraz nieświeżej żywności.
- Obowiązkiem użytkownika szafki jest przechowywanie butów na specjalnej wkładce, która znajduje się w każdej szafce. Właściwe przechowywanie butów stanowi zabezpieczenie przed zabrudzeniem rzeczy pozostawionych w szafce.
- Kategorycznie zabrania się przechowywania w szafkach alkoholu, wyrobów tytoniowych, środków odurzających oraz środków i przedmiotów uważanych za niebezpieczne oraz materiałów o treściach zakazanych prawem.
- Uczeń nie powinien przynosić rzeczy i przedmiotów nie związanych z czasem pobytu w szkole a w szczególności przedmiotów wartościowych.
- Uczeń nie może udostępniać przydzielonej szafki innym uczniom, a także zamieniać się z nimi na szafki.
- Pod koniec roku szkolnego (w terminie określonym w danym roku szkolnym) należy opróżnić szafkę ze wszystkich znajdujących się tam przedmiotów w celu przeprowadzenia jej konserwacji. W przypadku pozostawienia rzeczy w szafce na okres wakacji, przedmioty te zostaną usunięte przez pracowników obsługi.
- Kradzieże mienia, wszystkie uszkodzenia szafek, usterki oraz przypadki zniszczeń dokonane przez inne osoby powinny być bezzwłocznie zgłaszane przez ucznia kierownikowi gospodarczemu, a w przypadku jego nieobecności, wychowawcy klasy lub wicedyrektorowi.
- W sytuacji zgubienia klucza lub zepsucia zamka do szafki przez ucznia – za wymianę zamka, uczeń uiszcza opłatę w wysokości adekwatnej do poniesionych kosztów. Po dorobieniu klucza rodzic (prawny opiekun)/pełnoletni uczeń otrzymuje paragon z kasy fiskalnej, jako potwierdzenie wykonania usługi.
- W przypadku umyślnego uszkodzenia lub zniszczenia szafki szkolnej szkoła będzie dochodziła pokrycia całkowitego kosztu związanego z jej naprawą lub zakupem nowej szafki (segmentu składającego się z 2 szafek szkolnych).
- W przypadku korzystania z szafki niezgodnie z przeznaczeniem, uczeń podlega karze przewidzianej w Statucie XXIV LO w Łodzi.
IV. Klucze i zasady ich użytkowania
- Uczeń otrzymuje klucz do szafki oznaczony odpowiednim numerem (numer szafki oraz numer seryjny) na czas nauki w XXIV Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi, podlegający zwrotowi na zakończenie nauki w szkole (załącznik nr 2 do Regulaminu). Zwrotu dokonuje się na ręce wychowawcy. Wychowawca komplet zebranych kluczy wraz z listą przekazuje kierownikowi gospodarczemu.
- Wychowawca sporządza listę z imieniem i nazwiskiem uczniów, numerem przydzielonej szafki oraz numerem seryjnym kluczy. Uczeń własnoręcznym podpisem poświadcza odbiór i zdanie klucza. Załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Obowiązkiem ucznia jest noszenie klucza. W przypadku braku klucza uczeń zostawia swoje rzeczy na wieszaku w wyznaczonym pomieszczeniu.
- Klucz zwraca się po zakończeniu nauki w szkole, w ostatnim tygodniu zajęć szkolnych, nie później jednak niż dwa dni przed jego zakończeniem.
- Uczniowie, którzy przenoszą się do innej szkoły zwracają klucze przed odebraniem dokumentów.
- Uczniowie, którzy nie zwrócą klucza będą obciążeni kosztem wymiany wkładki.
- Zabrania się samodzielnego dorabiania kluczy. Klucze dorabiane samodzielnie nie będą przyjmowane. Uczeń zostanie obciążony kosztem wymiany wkładki.
- Zabrania się korzystania z własnych systemów zabezpieczających.
- W przypadku zgubienia lub kradzieży klucza uczeń zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym fakcie kierownika gospodarczego lub wychowawcę klasy, w celu zapewnienia bezpieczeństwa rzeczy pozostawionych w szafce.
- Dorobienie klucza lub wymiana zamka następuje w jak najkrótszym terminie od daty zgłoszenia.
V. Naprawy
- Wszystkie usterki należy zgłaszać do kierownika gospodarczego lub wicedyrektora szkoły, nie wolno dokonywać napraw samodzielnie.
- Napraw szafek oraz usuwania usterek dokonuje wyłącznie pracownik wyznaczony przez dyrektora szkoły.
- Uczeń zgłaszający usterkę lub zgubienie klucza, powinien podać numer szafki oraz określić rodzaj usterki.
- Za umyślne uszkodzenie szafek odpowiedzialność materialną ponosi pełnoletni uczeń, Rodzic (prawny opiekun) całkowity koszt związany z naprawą lub zakupem nowej szafki (segmentu składającego się z 2 szafek).
VI. Kontrola szafek
- Postępowanie wyjaśniające w przypadkach szczególnych prowadzi Dyrektor szkoły lub Wicedyrektor szkoły.
- W wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, np. podejrzewania ucznia o przetrzymywanie w szafce zabronionych przedmiotów (substancji odurzających, narkotyków, alkoholu lub innych substancji czy materiałów zabronionych prawem) dyrekcja szkoły ma prawo do otwarcia szafki. W każdym takim przypadku sporządzana jest pisemna notatka. W powyższym przypadku we wglądzie uczestniczą minimum 3 osoby.
- W przypadku przeszukania przez Policję lub inne organy do tego uprawnione sporządzane jest protokół przeszukania zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W celu sprawdzenia prawidłowości użytkowania szafek mogą być przeprowadzane kontrole okresowe. Kontrole przeprowadzać będzie komisja w skład, której wejdzie Dyrektor lub Wicedyrektor szkoły, pedagog szkolny oraz przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego. Doraźne kontrole może przeprowadzać wychowawca klasy wraz z uczniami.
- Dyrekcja szkoły posiada klucz główny Master Key. W przypadkach związanych z zagrożeniem życia lub zdrowia młodzieży lub pracowników szkoły dyrekcja jest upoważniona do otworzenia szafki.
VII. Postanowienia końcowe
- Szkoła nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione w szafkach szkolnych.
- Uczniowie zobowiązani są znać, przestrzegać i stosować postanowienia niniejszego Regulaminu. Informacja o zapoznaniu się z Regulaminem przez uczniów i Rodziców stanowi załącznik nr 3 i 4.
- Za nieprzestrzeganie postanowień Regulaminu konsekwencje wobec uczniów wyciąga Dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Dyrektor może odebrać uczniowi prawo korzystania z szafki szkolnej.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie decyzje rozstrzygające podejmuje Dyrektor szkoły.
Załączniki
- Lista użytkowników szafek szkolnych w XXIV Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi.
- Informacja o przydziale szafki szkolnej.
- Informacja Rodzica (prawnego opiekuna) o zapoznaniu się z Regulaminem.
- Informacja ucznia o zapoznaniu się z Regulaminem i jego stosowaniu.